Τα Καναντέρ (Canadair CL-215 και Canadair CL-415 η επίσημη ονομασία τους) προσφέρουν πολύ μεγάλη βοήθεια στις επίγειες δυνάμεις του Πυροσβεστικού Σώματος.

Συνυφασμένα εδώ και δεκαετίες με τις επιχειρήσεις κατάσβεσης των δασικών πυρκαγιών στη χώρα μας, τα θρυλικά Καναντέρ (Canadair), η αιχμή του δόρατος της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας όσον αφορά τον τομέα της αεροπυρόσβεσης, γίνονται κάθε καλοκαίρι στα χέρια των άξιων πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας ένα πανίσχυρο, ιδιαίτερα αποτελεσματικό όπλο για την αντιμετώπιση της πύρινης λαίλαπας που κατακαίει τα δάση.

Τα Καναντέρ (Canadair CL-215 και Canadair CL-415 η επίσημη ονομασία τους), επιχειρώντας από τις μητρικές μονάδες ή από καθορισμένα αεροδρόμια διασποράς, όπου μετασταθμεύουν προκειμένου να βρεθούν έγκαιρα σε εστίες πυρκαγιών σε όλη την επικράτεια, προσφέρουν πολύ μεγάλη βοήθεια στις επίγειες δυνάμεις του Πυροσβεστικού Σώματος.

Τα πληρώματά τους βρίσκονται σε ετοιμότητα από το πρώτο μέχρι το τελευταίο φως της ημέρας, από την έναρξη της πυροσβεστικής περιόδου, την 1η Μαΐου, έως το πέρας της, την 31η Οκτωβρίου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η αεροπυρόσβεση είναι μια πολύ απαιτητική αποστολή, ιδιαίτερα κατά τις φάσεις της υδροληψίας και της ρίψης, η οποία γίνεται με ελάχιστο ύψος τα 100 πόδια. Και τούτο, διότι κανένας κύκλος υδροληψίας – ρίψης δεν είναι ίδιος με τον προηγούμενον, καθώς η κατάσταση του ανέμου και της θάλασσας μεταβάλλεται απρόσμενα κατά τη διάρκεια μιας αποστολής, το ίδιο και οι απαιτήσεις για ρίψη σε συγκεκριμένα μέτωπα μιας πυρκαγιάς.

Επίσης, τα πληρώματα δε γνωρίζουν από την αρχή τον προορισμό τους και την περιοχή επιχειρήσεων. Είναι συνεχώς σε ετοιμότητα 20 λεπτών, χρόνος που δεν επιτρέπει το λεπτομερή σχεδιασμό της εκάστοτε αποστολής. Ο σχεδιασμός γίνεται στην ουσία επί του πεδίου της πυρκαγιάς.

Το Canadair CL-215

Το Canadair CL-215, το οποίο φέρει δίχρωμη παραλλαγή με κίτρινο και κόκκινο χρώμα, έχει ως κύρια αποστολή του την αεροπυρόσβεση, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε αποστολές έρευνας και διάσωσης. Έχει τη δυνατότητα λήψης 5.000 λίτρων νερού σε 12 δευτερόλεπτα.

Τα CL-215 έχουν δυνατότητα προσθαλάσσωσης σε λίμνες ή στη θάλασσα, με σκοπό την πλήρωση των δεξαμενών τους με νερό. Εναλλακτικώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί επιβραδυντικό υγρό.

Μια σχετικά άγνωστη πτυχή του επιχειρησιακού έργου των εν λόγω αεροσκαφών είναι η έρευνα και η διάσωση, δηλαδή η προσθαλάσσωση και η περισυλλογή ναυαγών με τη βοήθεια λέμβου που μεταφέρεται στην άτρακτο.

Όσον αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τις επιδόσεις του, το CL-215 έχει διμελές πλήρωμα, εκπέτασμα πτερύγων 28,60 μ., μήκος 19,82 μ., ενώ μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 350 χλμ την ώρα.

Το Canadair CL-415

Το Canadair CL-415 είναι ο αισθητά αναβαθμισμένος διάδοχος του ομώνυμου CL-215. Η κύρια αποστολή του είναι η αεροπυρόσβεση, αλλά χρησιμοποιείται και σε αποστολές έρευνας και διάσωσης.

Το πλέον εντυπωσιακό χαρακτηριστικό του εν λόγω αεροσκάφους, το οποίο φέρει επίσης δίχρωμη παραλλαγή με κίτρινο και κόκκινο χρώμα, είναι ότι έχει τη δυνατότητα λήψης 5.455 λίτρων νερού σε 12 δευτερόλεπτα.

Όσον αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τις επιδόσεις του, το CL-415 έχει διμελές πλήρωμα, εκπέτασμα πτερύγων 28,60 μ., μήκος 19,82 μ., ενώ μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 376 χλμ την ώρα.

Τα CL-415 εδρεύουν στην αεροπορική βάση της Μίκρας, στη Θεσσαλονίκη, συγκροτούν δε την 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων και Αεροπυρόσβεσης, η οποία υπάγεται στην 113 Πτέρυγα Μάχης (113 ΠΜ).

Το έμβλημα της 383 ΜΕΕΑ συμβολίζει την αέναη μάχη μεταξύ του καλού και του κακού, με τον μπλε αετό (το νερό) να επικρατεί του κόκκινου δράκου (της καταστροφικής φωτιάς), ενώ στην όλη σύνθεση περιλαμβάνεται το εθνόσημο με τους ομόκεντρους κύκλους.

Το ρητό της 383 ΜΕΕΑ, το «Διήλθομεν διά πυρός και ύδατος» (φράση του Κοσμά του Αιτωλού προς τους τούρκους δημίους του), συμπυκνώνει τον κύκλο υδροληψίας και ρίψης του νερού στη φωτιά, διαδικασία άρρηκτα συνδεδεμένη με την επιχειρησιακή τακτική της Μοίρας.

in.gr