Σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα βρίσκεται η 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων και Αεροπυρόσβεσης της Πολεμικής Αεροπορίας στη Θεσσαλονίκη, με τα Καναντέρ, όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, να είναι έτοιμα για να ριχτούν στη μάχη της κατάσβεσης πυρκαγιών.

Στην είσοδο της 113 Πτέρυγας Μάχης (ΠΜ) στη Θεσσαλονίκη, λίγα μέτρα πιο πέρα από το Αεροδρόμιο «Μακεδονία», εδρεύει η 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων και Αεροπυρόσβεσης (ΜΕΕΑ). Είναι η Μοίρα της Πολεμικής Αεροπορίας με τα γνωστά Καναντέρ (Canadair) που κάθε καλοκαίρι ρίχνονται στη μάχη της κατάσβεσης των πυρκαγιών.

Λίγα μέτρα μετά την είσοδο στην 113 ΠΜ, μπορεί κάποιος να δει τα σταθμευμένα στην πίστα Καναντέρ. Ο Διοικητής της 113 ΠΜ, Σμήναρχος Γιώργος Φόρτης, με τον Μοίραρχο της 383 ΜΕΕΑ, Δημήτρη Μάλαμα, μας ξενάγησαν στους χώρους.

Το έμβλημα της Μοίρας είναι ένας κόκκινος δράκος που συμβολίζει τη φωτιά και ένας μπλε αετός που είναι το νερό που σκοτώνει τη φωτιά και συμβολίζει την αέναη μάχη μεταξύ του καλού και του κακού. Το ρητό της Μοίρας προέρχεται από τα τελευταία λόγια του Άγιου Κοσμά του Αιτωλού προς τους Τούρκους δήμιους του.

«Διήλθωμεν δια πυρός και ύδατος» (και εξήγαγες ημάς εις αναψυχήν) δηλαδή «περάσαμε μέσα από φωτιά και νερό» (και μας οδήγησες σε αναζωογόνηση).

© SPUTNIK /
Το έμβλημα της 383 Μοίρας Ειδικών Επιχειρήσεων και Αεροπυρόσβεσης

«Η 113 ΠΜ είναι μια ιστορική μονάδα. Ξεκίνησε από το 1912 και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της φιλοξένησε πολλούς τύπους αεροσκαφών, από Πετζετέλ μέχρι αεροσκάφη τζετ, τα F5 τα οποία βλέπετε παρκαρισμένα και τώρα φιλοξενεί μία από τις νεότερες Μοίρες της Πολεμικής μας Αεροπορίας, την 383 ΜΕΕΑ. Τα πρώτα αεροσκάφη, η Μοίρα τα παρέλαβε το 1991 στην 112 ΠΜ στην Ελευσίνα. Η Μοίρα συγκροτήθηκε το 2003 στην 112 ΠΜ στην Ελευσίνα και το 2006 μετεγκαταστάθηκε στην 113 ΠΜ στη Θεσσαλονίκη» δήλωσε στο Sputnik ο Διοικητής της, Σμήναρχος Γ. Φόρτης.

Από το 2003 μέχρι και πέρυσι, τα Καναντέρ της 383 ΜΕΕΑ έχουν συμμετάσχει σε 5.900 πυρκαγιές.

Η μάχη της κατάσβεσης, κάποιες φορές, έχει το υψηλότερο κόστος. Όπως στις 23 Ιουλίου του 2007,όταν χάθηκαν δύο πιλότοι της Μοίρας – ο σμηναγός Δημήτρης Στοϊλίδης και ο υποσμηναγός Ιωάννης Χατζούδης – κατά τη διάρκεια της μάχης με τις φλόγες στα Στείρα Εύβοιας. Η 383 ΜΕΕΑ συμμετείχε στην κατάσβεση πυρκαγιών και σε άλλες χώρες, όπως το 2019 που πέταξε στο Ισραήλ βοηθώντας ουσιαστικά στην κατάσβεση μεγάλων πυρκαγιών. Μια αναμνηστική φωτογραφία από εκείνη την αποστολή κοσμεί έναν τοίχο στο κτίριο της Μοίρας.Όπως αναφέρει ο Διοικητής, Γιώργος Φόρτης, η Μοίρα έχει συμμετάσχει, επίσης, στην κατάσβεση πυρκαγιών στη νότια Γαλλία, την Πορτογαλία, την Κύπρο και την Αλβανία. Είναι χαρακτηριστικό, εξάλλου, όπως ανέφερε, η συνήθεια των πιλότων των Καναντέρ να παίρνουν μαζί τους στο αεροπλάνο μια μικρή βαλίτσα με ρούχα, καθώς ποτέ δεν γνωρίζουν πού θα καταλήξουν και πόσο θα μείνουν.

Ετοιμότητα 20 λεπτών

Με την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου κάθε Μάιο και τη λήξη αυτής τον Οκτώβριο, η Μοίρα έχει ετοιμότητα 20 λεπτών.

Αυτό σημαίνει ότι από το πρώτο φως της ημέρας μέχρι να νυχτώσει έχουν ετοιμότητα σχεδιασμού επιχείρησης και απογείωσης εντός 20 λεπτών.

Οι καιρικές συνθήκες είναι πάντα ένας σημαντικός παράγοντας για τις πτήσεις. Όταν τα Καναντέρ πετούν, το μόνο που προβληματίζει τους πιλότους είναι πόσο κυματισμό έχει η θάλασσα την ώρα της υδροληψίας και ποια είναι η ένταση του ανέμου. «Θέλουμε να έχει κάποιο κυματισμό. Το χειρότερο είναι να είναι γυαλί η θάλασσα» εξήγησε ο Σμήναρχος.

Ο κύκλος της υδροληψίας και της ρίψης του νερού επαναλαμβάνεται διαρκώς κατά τη διάρκεια της συμμετοχής των Καναντέρ στην κατάσβεση της πυρκαγιάς. Εξάλλου, χρειάζονται μόνο 12 δευτερόλεπτα για να φουλάρουν οι δεξαμενές τους με έξι τόνους νερού. «Μετά μπορεί να ρίξει όλο το νερό σε ένα σημείο της πυρκαγιάς ή σε περισσότερα» είπε ο Διοικητής.

Η 383 Μοίρα είναι το σπίτι τους

Για τους πιλότους και τους τεχνικούς, η 383 ΜΕΕΑ είναι το σπίτι τους. Καθημερινά, περνούν εκεί τις περισσότερες ώρες της ημέρας, ειδικά κατά την αντιπυρική περίοδο που η ετοιμότητα των 20 λεπτών δεν γνωρίζει Σαββατοκύριακα, αργίες και διακοπές.

Ακόμα και όταν δεν έχουν πτήσεις κατάσβεσης, οι πιλότοι βρίσκονται στην ίδια ετοιμότητα και πραγματοποιούν πτήσεις εκπαίδευσης.

© SPUTNIK / ΦΑΝΗ ΧΑΡΙΣΗ/ SPUTNIK
Ο Διοικητής της 113 Πτέρυγα Μάχης, ο Μοίραρχος της 383 ΜΕΕΑ μαζί με πιλότους και τεχνικούς

Στον χώρο έξω από το κυλικείο της Μοίρας, τέσσερις πιλότοι συζητούν και πίνουν τον καφέ τους. Λίγη ώρα μετά, επιβιβάστηκαν στο λεωφορειάκι της Μοίρας για να οδηγηθούν στα δύο Καναντέρ προκειμένου να πραγματοποιήσουν εκπαιδευτική πτήση υπό τις οδηγίες του Διοικητή, κ. Φόρτη, που έχει περισσότερες από 4.000 ώρες πτήσης σε μαχητικά και Καναντέρ και του Μοίραρχου, κ. Μάλαμα, που έχει περισσότερες από 3.000 ώρες πτήσης.

Διαρκής εκπαίδευση

Η ώρα είναι λίγο πριν τις 19:00 το απόγευμα της Τρίτης 3 Ιουνίου. Η ομάδα των τεχνικών έχει ετοιμάσει τα Καναντέρ. Οι πιλότοι μπαίνουν στα πιλοτήρια των δύο αεροσκαφών και ετοιμάζονται αφού πραγματοποιήσουν τον απαραίτητο έλεγχο οργάνων. Σε λίγο ανάβουν τις μηχανές και μετά αρχίζουν να δουλεύουν οι έλικες.

Τα δύο Καναντέρ τροχιοδρομούν προς τον κεντρικό διάδρομο προσαπογειώσεων, τον ίδιο που χρησιμοποιούν και τα επιβατικά αεροσκάφη του αεροδρομίου «Μακεδονία». Μάλιστα, λίγα λεπτά πριν, είχε προσγειωθεί ένα επιβατικό αεροσκάφος.

Τα Καναντέρ παίρνουν θέση το ένα πίσω από το άλλο στον διάδρομο και αμέσως μετά απογειώνονται με διαφορά δευτερολέπτων. Το σχέδιο προέβλεπε την απογείωση των δύο Καναντέρ, την προσγείωση και απογείωση (touch down) και την πτήση που θα διαρκούσε μέχρι τις 9 το βράδυ.

Τέλος, να σημειωθεί ότι η Μοίρα εκτός από τις αποστολές αεροπυρόσβεσης πραγματοποιεί και αποστολές έρευνας και διάσωσης, οπότε το πλήρωμα συμπληρώνεται από δύο μηχανοσώστες και το αεροσκάφος εξοπλίζεται με φουσκωτή λέμβο για την περισυλλογή των ναυαγών, ενώ πραγματοποιεί και μεταφορές προσωπικού.

sputniknews.gr