CANADAIR CL-415

ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΗΣ… ΑΠΟ ΚΑΛΗ ΓΕΝΙΑ

Όταν το CL-215 πρωτοπαρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 1967, αποτέλεσε το πρώτο ειδικευμένο πυροσβεστικό αεροπλάνο. Είκοσι πέντε χρόνια αργότερα ο απόγονός του, το στροβιλοελικοφόρο CL-415 φιλοδοξεί να συνεχίσει να ηγείται του χώρου της αεροπυρόσβεσης.

Του Φαίδωνα Γ. Καραϊωσηφίδη

φωτογραφίες: Εκπρόσωπος Τύπου ΓΕΑ

H Καναντέρ άρχισε τη σχεδίαση του CL-215 ανταποκρινόμενη σε σχετική αίτηση του Καναδικού Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας για ένα ειδικευμένο αεροπλάνο αεροπυρόσβεσης τον Οκτώβριο του 1963. Τους δύο ενδιαφερόμενους για το πρόγραμμα φορείς, αποτελούσαν η γαλλική _Σεκιουριτέ Σιβίλ_ και η πολιτειακή κυβέρνηση της καναδικής επαρχίας του Κεμπέκ.

36044441031 94ab32d168 o
CL-215

Με βάση τις τεχνικές προδιαγραφές και τις συμβουλές τους, η εταιρία σχεδίασε το μοναδικό CL-215 αποκλειστικά για την καταπολέμηση δασικών πυρκαγιών. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εμπειρία της Καναντέρ στη σχεδίαση, κατασκευή και υποστήριξη αμφιβίων αεροσκαφών υπερβαίνει σήμερα τα 50 χρόνια (στην αρχή σαν Καναδική Βίκερς), παραδίδοντας από τα μέσα της δεκαετίας του 1940, 369 συνολικά PBY-5A στην Βασιλική Καναδική και Αμερικανική Αεροπορία.

35339578664 1ded12645d o 1
CL-215

Το CL-215 έκανε την πρώτη του πτήση στις 23 Οκτωβρίου 1967 και το Μάρτιο του 1969 έλαβε το πιστοποιητικό Πλοϊμότητας από το Καναδικό Υπουργείο Συγκοινωνιών. Τρεις μήνες αργότερα ο πρώτος πελάτης, το Γαλλικό υπουργείο Εσωτερικών παρέλαβε το πρώτο αεροπλάνο για να ακολουθηθεί, τον Ιούνιο του 1970 από την κυβέρνηση του Κεμπέκ.

Στα χρόνια που ακολούθησαν, το CL-215 μπήκε σε υπηρεσία σε έξι ακόμα επαρχίες στον Καναδά, ενώ από τις πρώτες χώρες στις οποίες εξήχθηκε υπήρξε και η Ελλάδα που παρέλαβε σε διαδοχικές παραγγελίες 16 συνολικά αεροπλάνα. H χώρα μας υπήρξε και ο αποδέκτης του τελευταίου CL-215 παραγωγής, το Μάιο του 1990, ενώ άλλες χώρες που το χρησιμοποιούν είναι η Ιταλία (5), η Ισπανία (30), η Βενεζουέλα (2), η Ταϊλάνδη (2) και η Γιουγκοσλαβία, μερικές από αυτές και σε καθήκοντα ναυτικής περιπολίας, έρευνας και διάσωσης αλλά και  σαν μεταφορικό.

25797169637 648301a726 o
CL-215 λίγο πριν ξεκινήσει την πλήρωση των δεξαμενών του

Το κυριότερο χαρακτηριστικό πίσω από την επιτυχία του αμφίβιου πυροσβεστικού θεωρείται η ικανότητα να γεμίζει τις δεξαμενές του από οποιαδήποτε σχεδόν υδάτινη επιφάνεια, η πολύ καλή συμπεριφορά και ευελιξία του σε χαμηλές ταχύτητες, η στιβαρή κατασκευή που του επέτρεπε να επιχειρεί κάτω από δύσκολες συνθήκες πτήσης, αλλά κυρίως η δυνατότητα μεταφοράς περισσότερων των 5 τόννων νερού.

Την εποχή της σχεδίασής του και για περίπου μια δεκαπενταετία οι εμβολοφόροι κινητήρες Πρατ & ΓουΪτνεϊ R-2800 (2.100 ίππων) αποτελούσαν εγγύηση αξιοπιστίας και χαμηλού κόστους λειτουργίας, ενώ ο στόλος των 125 αεροσκαφών αυτού του τύπου που συνολικά κατασκευάστηκαν, είχαν συμπληρώσει μέχρι τον Ιούνιο του 1992, 320.000 ώρες πτήσης και 960.000 ρίψεις.

36044447461 66358a37b6 o
CL-415

CL-215T

Ένα από τα πλεονεκτήματα της αρχικής σχεδίασης, οι εμβολοφόροι κινητήρες του CL-215, εξελίχθηκαν με την πάροδο του χρόνου σε σημαντικό μειονέκτημα λόγω της έλλειψης ανταλλακτικών και αεροπορικής βενζίνης σε πολλά αεροδρόμια, του υψηλού κόστους συντήρησης λόγω της έλλειψης του απαιτούμενου ειδικευμένου προσωπικού και κυρίως του χαμηλής σχέσης βάρους-ιπποδύναμης που προσέφεραν σε σχέση με τους ελικοστροβίλους που είχαν στο μεταξύ εδραιωθεί στην αγορά.

36136214306 7d10795b66 k 1
CL-415

H Καναντέρ και με την προτροπή των δύο αρχικών συνεργατών της, της Κυβέρνησης του Κεμπέκ και της γαλλικής κυβέρνησης αλλά και με το έντονο ισπανικό ενδιαφέρον, προχώρησε στην αντικατάσταση των εμβολοφόρων κινητήρων με τους ελικοστροβίλους PW123AF.

Παράλληλα, δόθηκε η ευκαιρία της αναβάθμισης της αρχικής σχεδίασης με στοιχεία όπως υποβοηθούμενες επιφάνειες ελέγχου για μεγαλύτερη ευελιξία σε χαμηλά ύψη, νέο ηλεκτρικό σύστημα για απλοποίηση των διαδικασιών συντήρησης, ισχυρότερη μονάδα κλιματισμού στο πιλοτήριο για την άνεση του πληρώματος, νέο διπλό σύστημα ανεφοδιασμού με καύσιμα για περισσότερη επιχειρησιακή ευελιξία, πτερυγίδια στα ακτροπτερύγια για καλύτερη αεροδυναμική συμπεριφορά κ.ά.

25797179127 c27fe02144 o
CL-415

Το πρόγραμμα CL-215T οριστικοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 1987 και η πρώτη πτήση ενός τροποποιημένου αεροπλάνου έγινε στις 8 Ιουνίου 1989.

Παρόλο του ότι η σχεδίαση ικανοποίησε όλες τις επιχειρησιακές προδιαγραφές, το πρόγραμμα συνάντησε αρκετές δυσκολίες στη διαδικασία πιστοποίησης που είχαν σαν αποτέλεσμα την καθυστέρηση της λήψης του πιστοποιητικού πλοϊμότητας μέχρι το Μάρτιο του 1991. H Καναντέρ προσέφερε τις βελτιώσεις τόσο σε μορφή κιτ εκσυγχρονισμού για παλαιότερα αεροπλάνα όσο και ενσωματωμένες σε νέες κατασκευές

Σύντομα, προς αποφυγή σύγχισης, τα αναβαθμισμένα αεροπλάνα διατήρησαν το χαρακτηριστικό CL-215T, ενώ ένα ακόμη πιο βελτιωμένο μοντέλο νέας παραγωγής, έγινε γνωστό σαν CL-415.

Δύο πρωτότυπα CL-215T παραδόθηκαν στις αρχές του 1992 στην κυβέρνηση της επαρχίας του Κεμπέκ που υπήρξε επίσης χρηματοδότης του προγράμματος και είχε παραχωρήσει αρχικά τα αεροπλάνα για τις δοκιμές και την πιστοποίηση. Τα δύο αυτά αεροσκάφη χρησιμοποιήθηκαν στην πυροσβεστική περίοδο του περασμένου χρόνου επιβεβαιώνοντας και επιχειρησιακά τις δυνατότητές τους. Μέχρι σήμερα η κατασκευάστρια εταιρία έχει δεχθεί συνολικά παραγγελίες για 15 συλλογές μετατροπής CL-215T από την Ισπανία. Δέκα από αυτές έχουν παραδοθεί και οι παραδόσεις θα συνεχιστούν μέσα στο 1993.

CL-415

Το CL-415 είναι όπως προαναφέραμε το τελευταίο μιας μακράς σειράς ειδικευμένων πυροσβεστικών που εκτός των βελτιώσεων που ενσωμάτωσε το CL-215T, περιλαμβάνει  ακόμη:

  1. αναβαθμισμένο πιλοτήριο με πλήρως ηλεκτρονικό πίνακα οργάνων
    (EFIS),
  2.  ψηφιακά ηλεκτρονικά με ενσωματωμένο σύστημα αυτοδιάγνωσης για την απλούστευση της συντήρησης και τον εύκολο εντοπισμό βλαβών, κάτι που βελτιώνει τη διαθεσιμότητα του αεροσκάφους,
  3. νέες μεγαλύτερες δεξαμενές πυροσβεστικού υλικού με χωρητικότητα 6.130 λίτρων,
  4. πίνακας διαχείρισης και ενδείξεων των δεξαμενών στο ύψος των ματιών των χειριστών για ακριβείς ρίψεις,
  5. ψηφιακά όργανα ναυτιλίας και επικοινωνιών για το συντονισμό με άλλες εναέριες και επίγειες πυροσβεστικές δυνάμεις.Οι δύο κινητήρες PW123AF, μέλη της καταξιωμένη σειράς PW100 της Πρατ & ΓουΪτνεϊ αποδεικνύονται όμως (όπως άλλωστε και στο CL-215T) το κύριο υπόβαθρο πίσω από τις αλματώδεις αυξήσεις στις επιδόσεις του πυροσβεστικού. Για την απλοποίηση της διαδικασίας πιστοποίησης, η Καναντέρ υιοθέτησε το όλο συγκρότημα (κινητήρες-θύλακες-έλικες) από το _αδελφό_ σκάφος του γκρουπ Μπομπαρτιέ, Ντε Χάβιλαντ Dash 8.
    CL-415 SAR

    O άξονας των κινητήρων έχει κλίση 3ψ ως προς την οριζόντιο, ενώ το επίπεδο των ελίκων είναι 75 εκατοστά πιο μπροστά, από αυτό των παλαιών εμβολοφόρων κινητήρων σε μια προσπάθεια να διατηρηθεί το κέντρο βάρους στο ίδιο σημείο. Είναι επίσης 25 εκατοστά υψηλότερα ώστε η εξαγωγή της τουρμπίνας των ελικοστροβίλων να βρίσκεται πάνω από την πτέρυγα.

    CL-415 SAR

    O άξονας των κινητήρων έχει κλίση 3ψ ως προς την οριζόντιο, ενώ το επίπεδο των ελίκων είναι 75 εκατοστά πιο μπροστά, από αυτό των παλαιών εμβολοφόρων κινητήρων σε μια προσπάθεια να διατηρηθεί το κέντρο βάρους στο ίδιο σημείο. Είναι επίσης 25 εκατοστά υψηλότερα ώστε η εξαγωγή της τουρμπίνας των ελικοστροβίλων να βρίσκεται πάνω από την πτέρυγα.

    πηγη: ptisidiastima.com